De Fatbike: Fabels & Feiten

juni 17, 2024

In recente media worden fatbikes zeer negatief afgeschilderd, zonder onderscheid te maken tussen veilige, legale fatbikes en opgevoerde, illegale fatbikes die grote problemen veroorzaken. Welectric verkoopt alleen veilige fatbikes van premium merken als Brekr, Phatfour, Knaap, Super73 en Ruff Cycles. Door alle fatbikes te demoniseren gooien we het kind met het badwater weg. Tijd voor het echte verhaal. 

Veilige Fatbikes Mannen

E-bike met Brede Banden
Een fatbike is simpelweg een e-bike met bredere banden die meer grip, comfort en stabiliteit bieden. Veilige, goedgekeurde fatbikes van Nederlandse fabrikanten zoals Phatfour, Brekr en Knaap zijn waardevolle toevoegingen aan ons mobiliteitsaanbod. Met max 25 km/u zijn fatbikes duurzame vervangers voor de nog altijd één miljoen fossiele (snor)scooters in Nederland.

Nederlandse fabrikanten hebben zich verenigd in het Convenant Veilige Fatbikes om de veiligheid en duurzaamheid van fatbikes te waarborgen: Veilige Fatbikes.

Het Echte Probleem
Het echte probleem met fatbikes in Nederland komt van duizenden illegale exemplaren, veelal uit China. Deze goedkope e-bikes voldoen niet aan de wet- en regelgeving, bevatten inferieure onderdelen, zijn eenvoudig op te voeren en populair bij veel jongeren. Ze vormen een reëel gevaar en vereisen strikte handhaving.

De Rol van Ouders
Ouders spelen een essentiële rol. Ze moeten begrijpen hoe gevaarlijk illegale opgevoerde fatbikes zijn voor hun minderjarige kinderen. Opgevoerde fatbikes kunnen snelheden van 45 tot 60 km/u bereiken. Zonder helm en scooterrijbewijs is dat levensgevaarlijk. Bovendien ben je niet verzekerd bij ongelukken, wat grote financiële risico’s voor ouders oplevert.

Gevaren van Illegale Fatbikes
Illegale fatbikes die makkelijk op te voeren zijn, komen via via bij minderjarige jongeren terecht. Maar onderdelen zijn schaars en fietsenwinkels weigeren vaak reparaties. De opgevoerde fatbikes zijn niet berekend op hoge snelheden, remblokjes slijten snel en vervanging is lastig.  Dit maakt illegale fatbikes na verloop van tijd nog gevaarlijker.

Vrij Spel in Nederland
Helaas zijn illegale fatbikes nog goed verkrijgbaar in Nederland. Met prijzen vanaf €550,- zijn deze goedkope fatbikes toegankelijk voor veel jongeren onder 16 jaar. Dit leidt tot groeiende overlast op straat, waarbij handhaving achterblijft. Toch pik je de illegale fatbikes er vrij makkelijk uit: ze gaan te hard, hebben gashendels en je ziet dat berijders niet hoeven te trappen.

Maatregelen
Inmiddels heeft Minister Harbers een aantal belangrijke maatregelen voorgesteld:

  • Het bezit van een opvoerset wordt verboden
  • Boetes voor een opvoerbare e-bike wordt €290,-
  • Voorlichtingscampagne voor schooljaar 2024-2025
  • Afspraken met de branche, zoals veilige-fatbikes.nl van Phatfour, Brekr, Knaap en Doppio.
  • Intensievere controles door politie en ILT.

Daarnaast is het essentieel om de bron van illegale fatbikes aan te pakken. Dat betekent beter handhaven aan de grens en controles en boetes voor resellers van illegale fatbikes.

Conclusie
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen legale en illegale fatbikes. De mediahype heeft fatbikes een negatief beeld gegeven, maar met de juiste maatregelen en voorlichting kunnen fatbikes een veilige en duurzame mobiliteitsoptie blijven. Dat begint met strikte handhaving.

Bij Welectric voldoet ieder product aan de geldende wet- en regelgeving. Dus ook de fatbikes die we verkopen zijn volledig legaal én veilig!

Hoe denk jij over fatbikes? Kom eens langs bij Welectric voor uitleg en een vrijblijvende proefrit!

Team Welectric